tisdag 9 april 2013

Tisdag 9 april 1935

Oss emellan          

Såg i kalendern att "Otto" har namnsdag idag. Gamle vildkatten på gården, den rackarn, heter "Otto". Borde kanske ställa ut en skål med mjölk men jag är lite rädd att han dröjer sig kvar och det vore inte bra för katterna mina. 

Idag gick solen upp kl. 4.56, det är ljuvligt att det äntligen är lite ljust ute. Det känns lite lättare att få sysslorna gjorda när solen är tidigt framme och värmer upp stentrappan till huset, där jag brukar börja dagen med en kopp kaffe.

Snart är det påsk, bara 10 dagar kvar till långfredagen och min årsdag, då jag, Fröken Pralin, bliva 40 år. Då kommer det att ställas till med stort kalas i stugan vill jag lova.

Nej, nu måste jag ta tag i sysslorna som väntar. Jag måste också planera middagen som jag, som den okunniga husmoder jag är, skall laga för några väninnor på torsdag. Jag har tänkt ut en matsedel som främst är baserad på konserver men en del saker måste jag göra själv och enligt köksalmanackan skall jag klara av det!



MATSEDEL

Smör, ost, rädisor
Gravad strömming

Soppa på gröna ärtor

Kalasfiskpudding med champinjonstuvning

små stekta oxiléer med maaderiasås
Halvfransk potatis
Haricots-verts i smör

sockerskorpor med frukt


Kom nu ihåg att ni har... "apelsin och ägg att tänka på. Naturligtvis har ni uppskrivet, hur mycket apelsiner till saft och marmelad m.m. som ni konserverade sista året och hur det räckte, samt även hur många tjog ägg ni lade in i vattenglas.

En annan sak. Ni tänker väl också på malen och gör stor rengöring i garderoberna. Det är ju tidigt att peppra ned allt. Välj en solig, blåsig dag för vädringen. Malen hatar sol och rörelse!

En del kläder kanske redan kan läggas i mallårarna, en del ges bort - det är lika gott att nu se öer sådant so senare. När ni har kläderna ute på vädring  - glöm ej heller byrålådornas skatter - så planera litet för sommarkläderna. Kan det gamla användas? Skall det tvättas, färgas? Ordna allt sådant i tid, ty i maj börja sömmerskebekymren m.m. och då är det bra skönt att ha allt planerat  (Husmoderns Almanack 1935) ".

Tankar ifrån en Fröken till en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar