torsdag 2 maj 2013

Onsdag 1 maj 1935

Oss emellan

Varför tar ni inte semester vart år, kära husmor? Säg inte att ni inte har råd, semestern är en kapitalplacering, man har råd till den  -  utom naturligtvis i alldeles särskilda fall. Ni måste för att förbli andligt spänstig komma hemifrån något litet, en vecka, två, tre, det beror på tid och lägenhet. Även en vecka gör underverk. Och helst skall ni inte bära hus och hushåll och man och barn med er. Men det kanske inte går på annat sätt, då skall ni på semesterstället på alla sätt försöka få ombyte, och ni skall, om ni nu har hushåll där, försöka att lägga om familjens invanda vanor.

Kom ihåg - spara i tid till semestern. Här ett ganska effektivt sätt att spara. Jag läste om det en gång: det var tal om en ung kontorist, som sparade så, att hon vartannat år hade råd till en lång resa. Hon tänkte inte: "nu sparar jag en krona genom att ej taga bil, eller genom att köpa de här lika starka men ej så eleganta handskarna" hon sparade istället i kilometer och tänkte: "om jag nu spar 3,50, så har jag kommit till Södertälje", nästa kronor hon lade av, förde henne till Linköping och så vidare ut i världen. Sättet är ypperligt, om ni genast spar, i andanom vet, vad ni sparar för. Och, om det nu är till en resa, räknar ut hur långt ni kommer för den kronan, den femman, den tian, som ni sparar.

Hur kort ni nu än semestrat, så kommer ni hem med nya glada, tacksamma ögon och med många beslut, lärdomar och idéer. Så och så skall vi försöka ha det, det och det skall jag ändra, - husmoderns semester är givande för hela familjen.

Husmoderns Köksalmanack 1935

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar